Om / About me

Jag heter Richard Adolfsson och kommer från Nyköping. Jag har en Rolls-Royce Griffon Mk58, som är en gammal flygplansmotor med mycket historia.                                        

Motorer har varit mitt stora intresse så länge jag kan minnas och har på min fritid har jag under mer än 20 år byggt flera olika bilar och motorcyklar med extremt hög motoreffekt, samtliga motorer med överladdning i form av turbo.                                                 

Hösten 2012 köpte jag en Rolls-Royce Griffon och har sedan dess riggat den så att den går att köra och visa upp. Jag fascineras av att en så pass gammal motor är så välkonstruerad.

Mitt mål med denna motor är att bevara ett stycke motorhistoria och kunna ge försläsningar/motorkörningar på olika events/gruppaktiviteter, intresset är väldigt stort kring denna motor då den väcker stor uppmärksamhet i form av både storlek och ljud. I framtiden hoppas jag kunna bygga min egen racerbåt, givetvis med Rolls-Royce Griffon motor!

Till vardags jobbar jag sedan 15 år som ingenjör på Scanias motorutveckling med framtidens förbränningsprestanda.

 Mvh:Richard

 

My name is Richard and I'm from the town Nyköping in Sweden. I own a Rolls-Royce Griffon Mk58, which is an old aircraft engine and also an engine that has played an important roll in worldhistory.

For as long as I can remember I have had a passion for engines. In the last 20 years my sparetime has been filled with different engineprojects. From motorcycles to racecars the one thing in common has been turbocharging for high performance and extremely high power output.

In the fall of 2012 I bought a Rolls-Royce Griffon with the intent to rig it and run it for an audience. First appearance was in the spring 2013.

My goal with all this is to preserve a nice and rare piece of engine history and to give lectures both private and public and run the engine at different engine events/company activities. In the future I hope I can build my own raceboat, Rolls-Royce Griffon powered of cource!

For a living the last 15years I work at Scania Engine Development as a development engineer with future combustion performance.

Best Wishes

Richard

Stig Ernstsson 31.07.2017 17:17

Såg dej i Mora den 29/7 båtuppvisningar med mera imponerad av motorn du visade upp hoppas du kommer tillbacka vid fler tillställningar i mora eller flygdagar .

| Svar

Senaste kommentarer

23.05 | 08:07

Hej!

Jag kör på 2500rpm och 400-900hk beroende på bladvinkel, denna är justerbar under drift.

Mvh

17.05 | 14:31

" quite windt!" Or quite windy!

17.05 | 14:28

Vilket varvtal kör du på maximalt? 2700 rpm?

16.05 | 10:10

Hej. Jag vill komma i kontakt med dig ang en flygdag uppe i Skellefteå kontakta mig på mail eller ring. 070-3510530