Rolls-Royce Griffon Mk58
#44043 från RAF (Avro Shackleton)
#44430
från RAF (Avro Shackleton)
#64424 från SAAF (Avro Shackleton, flygplan "1717" aka Pelikan 17)
V12, 36.7L, 4-ventiler/cyl
Kompressoröverladdning, mek. bränsleinsprutning, vatten/metanol insprutning
2 tändstift/cylinder
Motorblock/topplock i aluminium, vevaxel/vevstakar
i stål
Vikt: 981kg
Max effekt: 2490Hk / 6800Nm @ 2750rpm
Konstruerad: 1938-40
Produktion: 1940-55, totalt: 8108st, finns 100-200st motorer kvar idag. Förutom några få tractorpulling team så är detta den enda motorn som körs i hela norden.
En annan intressant sak är att reservdelarna till RR Griffon 61-66 (2-stegs överladdad) som satt monterade i Spitfire Mk19 mfl. redan 1989 tog slut, så man har efter hand byggt om
dessa plan till RR Griffon Mk58. Eftersom RAF fortfarande använde Avro Shackleton i aktiv tjänst fanns det plötsligt tillgång till reservdelar. Men Avro Shackleton pensionerades 1991 och det sedan
1950-talet tävlats hårt inom båtracing och tractorpulling så börjar det bli ganska svårt att hitta delar även till Mk58..
Rolls-Royce Griffon Mk58
#44043 From RAF (Avro Shackleton)
#44430 From RAF (Avro Shackleton)
#64424 From
SAAF (Avro Shackleton, Aircraft 1717 aka "Pelican 17")
V12, 36.7L (2240cui) 4valve/cyl.
2x sparkplugs/cyl.
2-speed
supercharger, mecanical fuel injection, water/methanol injecton at high boost level
Weight:981kg / ~2000lb
Max power: 2490hp / 6800Nm of torque!!
Designed: 1938-40, produced 1940-55, totally 8108 engines
Not many engines are still around, this is the only static RR Griffon in entire Scandinavia.